topfoto1 topfoto2

Zwaarte:Licht
Kaart:Grönakartan 624 Uddheden

Ratjarn

Er kunnen drassige stukken in deze route zitten, dat hangt van het weer af, maar waterdichte schoenen zijn een aanrader.

Vanuit Sunne slaan we rechtaf de 45 op en slaan daarna linksaf richting Grasmark.
In Grasmark rijden we rechtdoor,gaan voorbij de kerk over de brug en slaan hierna de eerste weg rechts in.
Al snel zien we links de wandelroute aangegeven, de parkeerplaats ligt wat verder rechtdoor aan de linkerkant bij het meer (GPS data: N59º57.038 E012º55.088)

We lopen nu via de gruisweg verder langs het meer, volgen de oranje markeringen en beginnen langzaam aan hoogte te winnen.
Vlak voor het bord doodlopende weg slaan we linksaf.
De weg wordt nu wat steiler.
We passeren een zendmast en blijven de weg volgen tot bij een grote draaicircel.
Hier staan weer bordjes, die ons linksaf wijzen (GPS data N059º56.998 E012º56.299).

Na ongeveer 100 meter buigt het pad bij een groot rotsblok en grote boomstronk met een scherpe bocht naar rechts.
We winnen nu snel wat meer hoogte.
Uiteindelijk komen we bij een wegwijzer (Styggberg, 700m), die naar rechts wijst.
We nemen dit pad dat ons verder omhoog voert.
Als we weer wat meters beginnen te dalen komen we in de buurt van het uitzichtpunt, dat we ongeveer 1 uur na ons vertrek bij de auto, bereiken (GPS data: N059º57.013 E012º56.765).
Hiervandaan hebben we een schitterend uitzicht over het Lomtjarn, het Udden, het Rottnen en Grasmark.

Op het uitzichtspunt

Na van dit fantastische uitzicht genoten te hebben, lopen we weer terug naar beneden tot aan de wegwijzer Styggberg.
Nu slaan we rechtsaf en zien even verderop een bordje dat naar links wijst, naar een ander uitzichtpunt.
Dit laten we echter liggen, daar de begroeiing daar imiddels het uitzicht goed belemmert.

We blijven het rechtdoor lopende pad volgen totdat we bij een driesprong komen.
Hier slaan we linksaf (pas op: op de terugweg hier dus rechtsaf slaan!)
Het paaltje waarop de wegwijzer stond is afgebroken en wij hebben het weer tegen een boom gezet, maar je weet natuurlijk nooit.

We komen nu in wat opener bos en zien wat later het meer liggen.
Als we bij het meer zijn aangekomen, slaan we linksaf en blijven nog een tijdje het pad volgen, totdat we bij een driehoek van wegwijzers komen.
Hier slaan we rechtsaf en komen ongeveer 5 minuten later bij een picknickplek met een zeer mooi uitzicht over het meer.

Uitzicht over het meer

We lopen nu een klein stukje terug, totdat we rechts het bordje "Utsikten" zien.
Hier gaan we naar boven en buigen op het hoogste punt linksaf en lopen naar de rand, waar we een geweldig uitzicht hebben (GPS data 59º57.593 E012º56.660).

We dalen weer af, slaan rechtsaf en nemen verderop het naar rechts wijzende pad (bordje "Fiskestigen").
We blijven dit dalende pad volgen, dat eerst door het bos loopt en dan door een opener stuk, totdat we uiteindelijk bij een gruisweg komen.
Hier slaan we linksaf en volgen deze gruisweg totdat we een eind verder de camping op kunnen lopen.
We lopen over de camping en komen dan weer op ons uitgangspunt terug.

(Op deze route liggen 3 geocaches)