topfoto1 topfoto2

topfoto4 topfoto5
 Home  Nieuws  De Wandelingen

Wandelen in Värmland

Geijersgarden wandeling naar de uitzichttoren

Hoogtemeters:155
Tijdsduur:1 1/2 uur (met beklimming toren iets meer)
Zwaarte:Licht
Kaart:Grönakartan 11D NV Munkfors<

Ransäter manor, dat tegenwoordig Geijersgården wordt genoemd, ligt ongeveer 50 km ten noorden van Karlstad en 25 km ten oosten van Marbacka, het huis van de beroemde Zweedse schrijfster en Nobelprijswinnaar Selma Lagerlöf.
De oudste delen van het herenhuis dateren uit de 17e eeuw en was een ijzersmederij die ongeveer 100 jaar geleden werd gesloten.
Sinds 1912 is het herenhuis in handen van een vereniging van leden van de Geijer familie, die het huis in zijn oorspronkelijke staat hebben gerestaureerd.

Erik Gustaf Geijer werd in 1783 in het landhuis geboren en bracht zijn jeugd daar door.
Hij was hoogleraar Geschiedenis aan de Universiteit van Uppsala en is belangrijk geweest voor het culturele leven van Zweden.
Hij verbleef enige tijd in Engeland, een periode die van groot belang was voor zijn toekomstige ontwikkeling.
Het landhuis heeft een collectie, die de veelzijdige activiteiten van Geijer weergeven als een historicus, filosoof, dichter, componist en politicus.

FA Dahlgren (1816-1895), auteur van "Värmlänningarna" ("The Värmland Folk") - een Romeo en Julia drama van Värmland - is ook opgegroeid in het herenhuis.
Hij is ook bekend om zijn humoristische gedichten in dialect
Het oude mannor is vandaag de dag een museum en er staat een gedenkteken op het erf van de drie bekende culturele persoonlijkheden, ErikGustaf Geijer, Fredrik augustus Dahlgren en Uno Troili.

Geijersgarden vinden we aan de 62.
Hier vinden we een parkeerplaats (GPS data N59º45.978 E13º26.461).
Even verderop vinden we het begin van de wandeling van vandaag (GPS data N59º46.013 E13º26.458).
Zoals we wel vaker in Zweden tegenkomen staat het beginpunt aangegeven en mag de wandelaar het verder zelf uitzoeken, hetgeen in dit geval niet al te moeilijk is.
(Voor de geocachers onder ons: op deze wandeling liggen 5 caches).

We volgen het smalle pad, dat ons naar de autoweg vloert, die we rechtdoor oversteken en aan de overzijde lopen we het smalle pad weer op.
Dit pad, dat al snel smaller wordt, kronkelt door het landschap en bereikt uiteindelijk een brede gruisweg.
Hier steken we weer rechtdoor over en volgen het pad, dat ons steil de helling opvoert, totdat we uiteindelijk bij een uitzichttoren (17 meter hoog) aankomen.

De wandelingen
Uitzicht vanaf de toren

Als we boven op de toren staan, hebben we een schitterend uitzicht over de wijde omgeving.

De toren
Op weg naar beneden

Nadat we de toren weer afgedaald zijn, volgen we nog even het pad rechtdoor tot aan de masten, waar we rechtsaf slaan, het brede gruispad op.
Bij een splitsing zien we een grote schuilhut en hier buigen we naar rechts en blijven het brede pad volgen totdat we rechts een electriciteitskast en mast zien (dit is het punt waar we eerder de gruisweg overgestoken hebben).
We slaan nu linksaf en volgen het pad terug naar de autoweg en vervolgens naar de parkeerplaats.