topfoto1 topfoto2

Tijdsduur:2 1/4 tot 2 1/2 uur
Zwaarte:Licht
Kaart:Grönakartan 11C NO Arvika

Deze wandelweg ligt in een gebied, waar de eerste Finse emigranten zich van ca. 1550 tot het eind van de 19e eeuw vestigden.
Deze nederzettingen zijn heden ten dage nog aan funderingen en resten van grondstukmuren te herkennen.
Ängenleden is een wandelpad van 16 km lengte, dat rond om het Ängsjön meer loopt.
Ik heb deze wandeling in een aantal stukken geknipt en deze met andere paden gecombineerd zodat er wat leuke kortere wandelingen zijn ontstaan.

We nemen vanuit Sunne de 45 in de richting van Karlstad en nemen verderop de afslag naar rechts naar Gräsmark.
We blijven deze weg volgen totdat we de afslag naar Ängen zien.
Hier slaan we linksaf en volgen deze weg omhoog, passeren het Håtjärnet (meertje) tot we bij het Ängsjön meer komen, waar we bij de informatieborden de auto parkeren.

Infokaart
infokaart

We nemen de gruisweg, die voor het meer in westelijke richting omhoog loopt en slaan bij de eerste splitsing linksaf.
We volgen de gruisweg en houden bij de eerste splitsing rechts aan en vinden net voorbij de volgende splitsing de markeringen van de Angenleden.
We slaan hier rechtsaf en beginnen aan de klim de heuvel op.
We blijven het kronkelende pad volgen totdat we bij Simonstorp de funderingen van een oud onderkomen vinden.
Als we klein stukje verder lopen komen we bij een picknickbank, leuke plek om even van het uitzicht te genieten.

Simonstorp

We volgen het pad, dat afwisselend door bos en over open stukken gaat en ons uiteindelijk bij het Märrtjärnet brengt.
Hier vinden we een schuilhut en een picknickplaats, waarvandaan we een mooi uitzicht over het meer hebben.

Bij het meer

We volgen nog ongeveer 200 meter het oranje gemarkeerde pad de heuvel op en slaan daarna rechtaf, het met rode kruizen gemarkeerde brede pad op.
Als we dit pad volgen komen we al snel bij een gruisweg, waar we rechtsaf slaan.
Bij de eerstvolgende splitsing slaan we linksaf.

We blijven deze gruisweg volgen, tot we na ongeveer 25 minuten weer bij onze auto terug zijn.