topfoto1 topfoto2

Tijdsduur:2 tot 2 1/4 uur
Zwaarte:Licht
Kaart:Grönakartan 11D NV Munkfors

Deze wandelweg ligt in een gebied, waar de eerste Finse emigranten zich van ca. 1550 tot het eind van de 19e eeuw vestigden.
Deze nederzettingen zijn heden ten dage nog aan funderingen en resten van grondstukmuren te herkennen.
Ångenleden is een wandelpad van 16 km lengte, dat rond om het Ångsjön meer loopt.
Ik heb deze wandeling in een aantal stukken geknipt en deze met andere paden gecombineerd zodat er wat leuke kortere wandelingen zijn ontstaan.

We nemen vanuit Sunne de 45 in de richting van Karlstad en nemen verderop de afslag naar rechts naar Gräsmark.
We blijven deze weg volgen totdat we de afslag naar Ängen zien.
Hier slaan we linksaf en volgen deze weg omhoog, passeren het Hatjarnet (meertje) tot we bij het Ängsjön meer zijn.
We parkeren de auto hier bij het informatiebord (GPS data N59º51.745, E012º49.575).
We lopen ongeveer 100 meter terug en nemen dan de links omhoog lopende gruisweg (privat väg).

We lopen deze privat väg omhoog en zien al snel links een stenen muurtje en even verder de stokken met oranje markering.
We gaan hier rechtsaf, stappen over wat omgevallen bomen en blijven de oranje markeringen volgen.
Het eerste stuk is door recente bosarbeid een stuk opener geweorden.
9 minuten na ons vertrek staan we bij punt 6 (oude kerkweg uit de 17e eeuw met stenen bruggetje).

Oud bruggetje

Over het bruggetje rechtsaf (houten planken) en gelijk weer linksaf omhoog.
Nu komen we bij de eerste van diverse aan dit pad liggende elandenvallen (Fånstgropssystem), welke door het oude runeteken R worden aangegeven.

Ongeveer 20 minuten later bereiken we punt 7 (Flisåberget).
We lopen verder over het aangegeven pad en komen dan bij punt 8 (bankje) en vinden hier ruines van oude onderkomens.

Oude ruine

Ongeveer 10 minuten verder vinden we punt 9 (interessant bosgebied).
1 uur na ons vertrek komen we op een open helling, lopen naar beneden en steken de gruisweg over.

Aan de andere kant vinden we een mooi watervalletje en als we bij het bruggetje (punt 10) even omhoog lopen een prima overdekte picknickplek.

Bruggetje met waterval
Watervalletje

We lopen terug naar het bruggetje en steken dit over.

Hier stonden in het begin van de 19e eeuw 8 boerderijen.
We lopen nu omhoog en steken een heuvel over.
Na twintig minuten komen we weer bij een gruisweg, waar we de gemarkeerde route verlaten en rechtsaf slaan (GPS data N59º51.287 E012º50.851).
Een stuk verder zien we links de oranje route weer, welke even verder, voorbij een picknickbank het bos inbuigt.
We blijven echter de gruisweg volgen tot aan een t-splitsing, waar we rechtsaf slaan.
Even verder zien we het meer weer en we blijven deze gruisweg volgen, totdat we weer op ons uitgangspunt zijn teruggekeerd.

We hebben deze route voor het eerst gelopen in 2007, toen hij af en toe slecht te vinden was.
Men heeft deze route echter onder handen genomen en van nieuwe markeringen en bordjes voorzien.