topfoto1 topfoto2

Hoogtemeters:250
Tijdsduur:3 uur
Zwaarte:Licht
Kaart:Landmäteriets Fjällkarta W1 (Grövelsjön-Lofsdalen)
Gelopen:Juli 2009, juli 2012

Tijdens deze tocht heb je een grote kans om rendieren te zien.

We nemen vanuit Idre de weg naar Nipfjället en rijden naar Nipstugan en volgen de gruisweg verder omhoog tot de parkeerplaats aan het eind (1007m), (GPS data N61.57.609, E012.50.868).

We nemen vanaf de parkeerplaats het rechtdoor langs de helling lopende gemarkeerde pad.
Na ongeveer 25 minuten bereiken we de wegwijzer naar Mulen (hier vandaan 1,5 km).

We volgen het pad (oranje gemarkeerd, maar dat is al een hele tijd geleden gebeurd) omhoog.
Na ongeveer 45 minuten bereiken we de kam, maar we zijn er dan nog niet.

Aankomst op de kam

We buigen een beetje naar rechts en lopen tussen de 2 heuvels door en zien na een paar minuten al het bouwsel, dat de top van de Mulen aangeeft.
Het duurt echter nog wel 20 minuten voor we daar zijn omdat hier haast geen enkel merkteken meer te vinden is en we zelf onze weg door blokwerk moeten zoeken.
Pas op: kijk goed waar je boven gekomen bent (GPS data: N61.58.648, E012.51.308) daar het anders moeilijk kan worden om de weg naar beneden weer te vinden (ik spreek hier uit ervaring).

Op de top

Vanaf de top hebben we een fantastisch uitzicht over de omgeving.

Zicht op de Stadjan
Uitzicht op de Städjan

We zoeken onze weg terug naar het punt waar we bovengekomen zijn (Zorg dat je de zonnepanelen op de houten toren recht achter je hebt en de Städjan recht voor je in het midden en dan loop je in de goede richting.), dalen weer af en lopen terug naar de parkeerplaats.