topfoto1 topfoto2

Hoogtemeters:500
Tijdsduur:5 uur
Zwaarte:Licht/Middel
Kaart:Turkart nr. 2587 (Rondane Nord)

We rijden vandaag naar Otta en draaien daar rechts de E6 op. Even voorbij het benzinestation buigt links de weg omhoog naar Mysuseter af (13km). Bij Mysuseter nemen we de tolweg (NKr. 10,--) naar Spranget, een grote parkeerplaats aan de rand van Nationalpark Rondane op 1080m. We volgen nu het brede pad in gestaag op en af naar Rondvassbu (5 km). Vlak voor Rondvassbu komen we over een bruggetje en zien 2 hutjes aan de rechterkant (1180m). Hier gaan we rechts omhoog (Bjornhollia). Let op: Niet eerder een pad schuin omhoog nemen, daar we dan voor een onoverkomenlijke beek komen te staan (deden wij dus wel!).

We gaan een aantal meters omhoog doch volgen dan niet langer het met T gemarkeerde DNT pad maar slaan linksaf en volgen een pad richting reeds zichtbare kam. Even verder zien we recht voor ons steenmannetjes. We blijven het pad in die richting volgen totdat we weer op een DNT pad (T) komen. Nu slaan we rechtsaf en gaan tamelijk steil omhoog over blokwerk totdat we op de kam komen (1447m), waar het pad zich splitst.
Hen linkerpad gaat naar de Rondslottet (2178m)en dan met een boog weer naar de DNT hutten Bjornhollia of Døralseter, het rechterpad naar de Storronden (2138m).
Wij vinden het bereikte punt echter wel genoeg voor vandaag en genieten van het uitzicht en een verdiende lunch.

Weer naar beneden

We nemen nu het DNT pad terug en blijven nu de T's volgen totdat we bij Rondvassbu (1180m) komen.

Rondvassbu

Nu volgen we het brede pad weer terug en lopen in 5 kwartier (met een onweersbui op onze hielen) naar de auto.

Opmerking: als we niet het brede pad willen volgen slaan we voorbij het bruggetje rechtsaf, volgen het paadje tot aan een volgend bruggetje, steken dit over en gaan links omhoog. Hier loopt hoger een smal pad terug naar de parkeerplaats.