topfoto1 topfoto2

Tijdsduur:4 tot 4 1/2 uur
Zwaarte:Licht
Kaart:Friluftskart Sollia

Niet de gehele wandeling is gemarkeerd, maar dit levert geen problemen op.
Met een beetje geluk kom je op deze wandeling rendieren en sneeuwhoenders tegenkomen.

Het beginpunt van deze wandeling ligt bij Turistgård Rondetunet aan de rijksweg 27 tussen Atnbrua en Enden.

We parkeren de auto hier, steken het terrein over en nemen de omhoog lopende gruisweg.
Bij het laatste huisje wordt dit een smal pad.
Al snel komen we bij een splitsing (rechtdoor naar Knappen, rechtsaf naar Pika).
We gaan hier dus rechtsaf en komen bij de "huis"vlijt van de huttenbaas (deze tijd had mijns insziens beter gestoken kunnen worden in wat broodnodige bewegwijzering!)

We lopen naar beneden, en steken het houten bruggetje over, klauteren rechtdoor het hellinkje op en slaan linksaf.
We volgen het smalle pad dat ons steeds hoger brengt en uiteindelijk uitvlakt en we de boomgrens bereiken.
We hebben nu een zeer weids uitzicht met links van ons de Knappen.

Een weids uitzicht

Na een klein uurtje zien we links voor ons de Pika opduiken.
Als we de Pika naderen wordt het terrein wat steniger en is het pad steeds lastiger te volgen.
We blijven echter in de juiste richting lopen en vinden altijd wel weer een steenmannetje.
We komen uiteindelijk in het midden van de kam omhoog en klimmen linksaf het laatste stukje naar de top van de Pika (1155m).

Op de top van de Pika

Uitzicht vanaf de Pika

Pas op:
Voor de terugweg volgen we het pad van de heenweg!
Via de kleine top loopt ook een pad naar beneden en maakt dan een wijde bocht naar rechts, maar dit pad loopt niet door naar Rondetunet!