topfoto1 topfoto2

Hoogtemeters:400
Tijdsduur:3 1/2 uur
Zwaarte:Licht
Kaart:Turkart nr. 2587 (Rondane Nord)

De autorit naar de top op 1618m is een schitterende belevenis!

Vanauit Vågåmo nemen we de weg naar Blåhø. Deze weg gaat al snel over in een tolweg (Nkr. 30,--). We blijven de verharde weg volgen totdat we op het punt komen waar rechtdoor de weg naar de top gaat waar de radio- en tv toren staat en rechts de weg afbuigt naar de startplaats voor deltavliegers. Hier parkeren we de auto op de parkeerplaats (1100m) tegenover de wegwijzer Vole.
We volgen nu eerst het smalle pad dat in oostelijke richting loopt. Na een kleine vijf minuten bereiken we een meer (klein hutje). We volgen nu het smalle pad verder totdat we na ongeveer een half uurtje rechts weer een hutje zien.

Langs het meer

Nu verlaten we het pad en zoeken linksaf onze weg omhoog (al dan niet gebruikmakend van schapenpaadjes), in de richting van de voor ons zichtbare kam. Als we deze bereikt hebben volgen we weer een van de smalle paadjes rechtsaf (richting oost) totdat we na ongeveer anderhalf uur het hoogste punt van de wandeling hebben bereikt (1300m). We kunnen nu nog tot het eind van de kam boemelen alvorens we besluiten weer terug te lopen. We zoeken nu weer onze weg terug naar beneden totdat we het pad van de heenweg weer gevonden hebben en teruglopen naar onze parkeerplaats.

Terug bij het meertje

De dag is echter nog niet ten einde want als we weer in de auto zitten kiezen we voor de met gele bordjes gemarkeerde weg omhoog, welke ons uiteindelijk op de top (1618m)) zal brengen bij de radio- en tv toren.

Bij de toren op de top

Hiervandaan hebben we een schitterend uitzicht op Rondane, Jotunheimen, Romsdal, Dovrefjell en het Gubrundstal.