topfoto1 topfoto2

topfoto4 topfoto5
Home Nieuws

Wandelen in Jotunheimen

Rond de Kringlehøgda (vanaf Storeskag, met eventueel de Skaget)

Hoogtemeters:400/600
Tijdsduur:3 1/2 uur (zonder Skaget!)
Zwaarte:Licht/Middel (Skaget)
Kaart:TK50 (1617 I)

Toer rondom de Kringlehøgda (en eventueel de Skaget) met kompas.

We starten vandaag bij de DNT hut Storeskag.
Aan de weg Beitostølen - Fagernes vinden we ongeveer 18 km voorbij Beitostølen de plaats Heggenes. Hier nemen we de afslag Røbele-Gard. Deze weg blijven we volgen totdat we rechts een wegwijzer met een aantal bordjes zien. Hier staat ook een vierkant bordje met de aanduiding Skaget. Deze weg gaan we in en passeren de tolpoort (30 Kr.). Deze tolweg is 16,5 km lang en goed te rijden, alleen vlak voor het eind zitten een paar kuilen. We parkeren vlak voor de DNT hut Storeskag.

We lopen de hut voorbij en beginnen aan de klim naar boven (even opletten: niet het met T-gemarkeerde pad naar Oskampen nemen, maar het een aantal meters rechts hiervan omhoog lopende pad!). We winnen gestaag aan hoogte. Na een klein uurtje lopen voert bij een zeer grote steen rechts een pad omhoog de kam op. We gaan hier echter gewoon rechtdoor totdat we op (1400m) aan de klim omhoog naar de Skaget (1686m) kunnen beginnen.
Daar ik (Huub) al een paar dagen last van mijn linkerknie heb beginnen we niet aan deze klim, doch zoeken door het blokwerk onze weg richting links (zuid) naar de kam van de Kringlehøgda.

De klim omhoog

We dalen nu wegloos richting zuid-zuid-oost af en zoeken onze weg naar beneden totdat we op 1340m op een smal pad stuiten. Nu slaan we linksaf en blijven dit pad volgen, waarbij we bij een splitsing steeds het rechter pad nemen. Op ongeveer 1235m bereiken we het met steenmannetjes gemarkeerde T-pad, dat van de Oskampen komt. We slaan linksaf en blijven dit pad volgen.

DNT pad

Dit pad voert ons geleidelijk verder naar beneden.

Storeskag

Ongeveer 50 minuten na het bereiken van dit pad zijn we terug bij ons uitgangspunt.