topfoto1 topfoto2

Home Nieuws

Wandelen in Jotunheimen

Juvasshytta

Hoogtemeters:200 ( of meer)
Tijdsduur:2 1/2 uur (of meer)
Zwaarte:Licht (of zwaar)
Kaart:Turkart nr. 2583 (Jotunheimen Vest)

Een leuke rit en wandelen over blokwerk, sneeuw en ijs!

De laatste dag van onze derde week in Noorwegen voordat we morgen voor een paar dagen naar Zweden verhuizen. Mijn echtgenote wil graag nog gletschers zien, dus besluiten we van Vågåmo naar Lom te rijden en daar de 55 te nemen, het Bøverdal in. We laten de afslag naar Spiterstulen links liggen en nemen iets verder de afslag links naar Juvasshytta. Even voorbij Storhaugen wordt dit een tolweg (Nkr. 70,--). Nu klimmen we gestaag omhoog totdat we de parkeerplaats bij de Juvasshytta (1835m) bereiken.

De gletscher

Vanaf de parkeerplaats kiezen we een pad richting Galdhøppigen. Dit pad kronkelt tussen en over blokwerk door totdat we de eerste sneeuw bereiken. Hier volgen we het duidelijke pad en komen weer bij blokwerk. Ook hier klimmen we een stuk omhoog. We staan nu op ongeveer 1925m. Hiervandaan kunnen we in feite alle kanten uit.

Het gedeeltelijk bevroren meer

We gaan nu linksaf en traverseren het blokwerk totdat we het pad naar Spiterstulen bereiken. Hier slaan we weer linksaf en keren terug naar ons uitgangspunt van vandaag. In de loop van de dag zien we tweemaal een sneeuwlawine over de donkere wand naar beneden komen.

Juvasshytta

Opmerkingen:
Vanaf Juvasshytta kan men met een gids de Galdhøpiggen beklimmen. In het hoogseizoen vertrekt de gids om 10.00 en 11.30 uur. De kosten bedragen ongeveer Nkr. 90,--. De totale tijd bedraagt ongeveer 6 uur!.
Vanaf Spiterstulen kan de Galdhøpiggen ook bekommen worden. De tijd bedraagt dan 7 uur en er is dan geen gids nodig!
Ook in de zomer kan hier geskied worden!.