topfoto1 topfoto2

topfoto4 topfoto5
Home Nieuws

Wandelen in Jotunheimen

Heimre Fagerdalen (Bygdin - Heimre Fagerdalen - Bygdisheim - Bygdin)

Hoogtemeters:400/600
Tijdsduur:4 tot 5 1/2 uur (hangt van de route af)
Zwaarte:Licht
Kaart:Turkart nr. 2592 (Jotunheimen Aust)
Gelopen:juli 2004

Na het slechte weer en de zeer dikke mist van gisteren belooft het vandaag een mooie dag te worden.
We rijden dus naar Bygdin en parkeren bij het Bygdin Høyfjellshotell.
We volgen vanaf het hotel eerst de oeverweg, steken een brug (sluis) over en komen bij een t-splitsing. Hier nemen we het smalle pad rechtdoor (T-markeringen) en blijven dit pad langs de beek omhoog volgen, totdat we een vlakker stuk bereiken.
Hier even opletten: waar het met T-gemarkeerde pad links afbuigt, dient men voor de Synshorn (1475m) hier rechts van het gemarkeerde pad af te buigen en via de kam omhoog te lopen. Wij volgen echter het gemarkeerde pad en pakken rechts "even" een topje mee, waarvandaan we uitzicht hebben op de tegenover ons gelegen Heimre Fagerdalen (1510m). Ook deze top kan beklommen worden.

Meertje onder de Heimre Fagerdalen

We keren terug naar het gemarkeerde pad en vervolgen onze weg. We passeren eerst een groot meer en vervolgens een klein meertje. We blijven nu het gemarkeerde pad volgen totdat we haast aan het eind van de vlakte zijn. Hier buigt schuin links terug het van de Valdresflya Ungdomsherberg komende pad af (T en steenmannetjes). Dit pad voert ons langs de helling langzaam richting Bygdin meer.

Op weg naar beneden

Uiteindelijk bereiken we de oever van het meer bij het pension Bygdisheim. Hiervandaan wandelen we in ruim drie kwartier over de oeverweg terug naar ons uitgangspunt.

Pension Bygdisheim

Tevreden genieten we nog even van het uitzicht op het meer alvorens terug te rijden naar ons onderkomen.