topfoto1 topfoto2

Tijd: 4 uur
Zwaarte: Licht / midel
Kaart: Turkart Hemsedal

Vanuit Hemsedal rijden we richting Gol.
Een aantal kilometers voorbij camping Moen in Ulsåk zien we de wegwijzers naar Langeset en Torsetstølane.
Hier slaan we rechtsaf en gaan bij de eerstvolgende kruising linksaf de tolweg op (Bom: 40 N.kr., kan met creditcard).
We blijven deze gruisweg omhoog volgen, houden steeds rechts aan en komen uiteindelijk op een ruime parkeerplaats bij een kleine elektriciteitscentrale.
(De gruisweg is redelijk te rijden, alleen bij de huisjes voorzichtig rijden in verband met kuilen en geulen in de weg).

We beginnen meteen met een steile klim (blauwe markeringen) die ons al snel op een hoger gelegen plateau brengt.
Vanaf hier loopt het een stuk gemakkelijker.
Na verloop van tijd komen we bij het meer, waar we wegwijzers vinden en rechtsaf slaan naar de Veslehødn.

Bij het meer

Het pad buigt naar rechts en verderop kunnen we de beek oversteken met behulp van wat stenen.
Aan de overkant van de beek slaan we linksaf en volgen nu een stuk het meer, totdat we uiteindelijk voor de Storehødn rechtsaf buigen en de kam oplopen waar we weer een bewegwijzerde splitsing aantreffen.
Hier slaan we dus weer rechtsaf en beginnen aan het laatste stuk naar de top van de Veslehødn, die we ongeveer 2 uur na ons vertrek bereiken.

Op de top

(Rechts van de top steekt een groot rotsblok uit de wand en het geeft een leuk gevoel als je er op staat).

We nemen dezelfde weg terug (je kunt ook rechts om het meer heen lopen)
Als we teruglopen naar beneden, slaan we, als we de beek weer overgestoken zijn even linksaf naar de bovenkant van de waterval.