topfoto1 topfoto2

topfoto4 topfoto5
Home Nieuws

Wandelen in het Gausdal

Skeikampen: (vanaf Thon hotel Gausdal in Skei)

Hoogtemeters:500
Tijdsduur:4 tot 4 1/4 uur
Zwaarte:Licht
Kaart:Turkart Skei<

Deze wandeling begint bij Thon hotel in Skei.

Bij genoemd hotel vinden we een ruime parkeergelegenheid. Vanaf de parkeerplaats (725m) lopen we omhoog tot we het rode bordje Skeikampen zien. Hier beginnen we aan de steile klim. Boven aan het eerste steile stuk slaan we linksaf, gaan door het hek en nemen het links naar boven lopende gruispad en winnen snel aan hoogte. Na ongeveer drie kwartier bereiken we de top (1124m) en lopen in de richting van de zendmast. Hier vinden we ook een stenen hutje (geocache).

Op de top

Uitzicht vanaf de top

We gaan nu voorbij het hutje het geel gemarkeerde pad (dit is ook een DNT pad) volgen en bereiken na ongeveer 35 minuten de bovenkant van een skilift. Ongeveer 10 minuten verder kruisen we een oranje gemarkeerd pad. We gaan echter rechtdoor en blijven het gele pad volgen, dat ons voorbij de Avlundkampen brengt. Even verderop gaan we dalen en komen weer bij een kruising met een oranje gemarkeerd pad. We gaan nu linksaf (Peer Gynt Stign). Al snel buigt het DNT pad af, maar wij blijven de oranje markeringen volgen.

Bij de afslag

We lopen nu in een kleine twee uur terug langs de hellingen van de Avlundkampen en de Skeikampen, totodat we uiteindelijk weer bij het hekje van het begin van de wandeling uitkomen. Hier slaan we rechtsaf en dalen het laatste stuk af naar de parkeerplaats.