topfoto1 topfoto2

Tijdsduur:2 1/4 uur
Zwaarte:Licht
Kaart:Turkart Skei

Vanaf Hotel Thon in het Gausdal rijden we langs de golfbaan en vinden daar links de tolweg naar Gammeldalen.

Op de avond van 27 februari 1943 bliezen 14 man van de Noorse verzetbeweging de zwaar water fabriek in Vemork op. Nadat deze operatie was afgerond vertrokken 5 man op de skies naar Zweden om van daaruit naar Engeland te gaan. Daarvoor moesten zij op de skies een afstand van 600 km afleggen en 5 valleien doorkruisen. Ze vertrokken op 28 februari en arriveerden in Zweden op 18 maart. Zij reisden in uniform en bewapend. Om grote Duitse troepenmachten te omzeilen moesten ze zelfs om Skeikampen in het noorden heentrekken. Hier in Gammeldalen bleven ze een nacht over.

De Kjempensten

Vanaf de parkeerplaats bij de Kjempensten gaan we rechtdoor en volgen we het bordje Prestkampen 2 km.
Deze violet gemarkeerde route voert ons met een grote boog richting Prestkampen.
Als we bij de eerste houten bordjes komen wijst het bordje Prestkampen naar links, maar we gaan rechtdoor en blijven de markeringen volgen.
Even verderop splitst het pad zich en maakt het pad een grote boog naar links.
Na ongeveer 55 minuten komen we boven op de kam bij een wegwijzer (3 bordjes) en buigen we linksaf richting Prestkampen.
Een kwartiertje later bereiken we de kam met de grote steenman, waar we een topboek vinden.

Op de mistige top

2 jaar later, met wat beter weer

Op weg naar benedenr
Op weg naar beneden

We vervolgen vanaf de top het pad en dalen nu steil af.
We volgen het pad dat wat lager door een bloemenpracht loopt.
Bij de oranje markeringen slaan we linksaf en boemelen terug naar Gammeldalen.