topfoto1 topfoto2


Vlag van Noorwegen

topfoto4 topfoto5
Home Nieuws

De oude Strynefjell bergweg (Gamle Strynefjellsveg)

De oude Strynefjell bergweg (nr. 258) maakt deel uit van de Nationale Toeristenwegen.
Gamle Strynefjellsveg is een van de wegen die de Norwegian Public Road Administration heeft ontwikkeld als toeristenweg in Noorwegen.
Langs deze wegen zijn informatiepunten en faciliteiten geplaatst die op de toerist gericht zijn zodat het rijden over deze wegen een ervaring wordt. Algemene informatie over Gamle Strynefjellsveg is te vinden op informatieborden bij het Grotli Høyfjellshotel and Jostedalsbreen National Park Centre.

Strynefjellsveg

Gamle Stryneflellsveg was de enigste verbindingsweg tussen Skjåk en Stryn totdat in 1978 de nieuwe weg geopend werd, die het gehele jaar door begaanbaar was en nu de voornaamste verbinding vormt tussen oost en noord-west Noorwegen.
Gamle Strynefjellsveg is gedurende de winter afgesloten maar in de zomer vormt deze weg een alternatieve (en fantastisch mooie) verbinding tussen Grotli en Videseterkrysset.
Daar vind je ook een zomerski centrum.

Strynefjellsveg

Vroeger waren er verschillende verbindingen tussen Skjåk en Stryn.
Deze oude paden werden alleen door pakpaarden en ruiters gebruikt en de lokale boeren waren verplicht deze wegen begaanbaar te houden.
Heel vroeger liep de hoofdverbinding tussen Sundalen en Raudalen.
In 1881 werd besloten om een weg over Strynefjellet aan te leggen van Hjelle naar Grotli.
In 1934 konden de eerste reizigers met de auto de berg oversteken.
In die tijd werd Gamle Strynefjellsveg als een meesterwerk van wegenbouw beschouwd.
Heden ten dage trekken vooral de navolgende punten onze aandacht: Langvatnet lake, bij Tystigen en Videsteren en natuurlijk de beroemde Jøl brug.

Strynefjellsveg

Zweedse immigranten aan beide kanten van de berg deden aan de aanleg van deze weg mee.
Het werk was zeer zwaar en het eten en onderkomen waren armoedig.
De werkdagen waren vaak lang en er werd gewerkt vanaf dat in Juni de sneeuw smolt tot ver in September.

Tot in 1950, werd Strynefjellsvegen in het voorjaar gedeeltelijk door handenarbeid sneeuwvrij gemaakt.
Een ztuk van ongeveer 50 kilometer werd door 200 man met scheppen sneeuwvrij gemaakt, waarbij aan beide kanten van de berg gestart werd. De sneeuw werd van man naar man geschept en dit moest vaak, na een plotselinge zomerse sneeuwstorm, weer herhaald worden.
Op het midden van de berg kon de sneeuw vaak vele meters diep zijn.
De eerste sneeuwploegen kwamen in 1940.
In 1969 werd begonnen met de altijd bereidbare weg over Strynefjellet.
De weg heeft drie tunnels (totaal 12 kilometer) en werd opgeleverd in 1978.